Door op 9 juni 2015

Initiatiefnemers en vrijwilligers organisatie 2de divisie: Bedankt!

Al weken pronkte de datum 10 juni 2015 op de agenda in de woonkamers van Wageningen. Voetbalkoorts was weer toegeslagen in Wageningen. FC Wageningen herleefde in de tweede divisie. Herinneringen aan volle tribunes, schitterende acties van Epi Drost en Charley van de Weerd. Het clublied werd alweer geoefend. Iedereen was er klaar voor. Dankzij een prachtig initiatief en met  behulp van vele vrijwilligers werd ook het stadion op de Wageningse Berg weer gebruiksklaar gemaakt.

Helaas werd het geweldige initiatief ook net zo snel weer om zeep geholpen. Rellen van een kleine groep bij de eerste wedstrijd en de dreiging van nieuwe rellen in Wageningen waren reden genoeg voor het college om de wedstrijd in Wageningen af te blazen. Het doet pijn om te zien dat een kleine groep zoiets verschrikkelijk moois kan verpesten. Dat doet pijn voor de organisatoren, alle betrokkenen, vrijwilligers en ook voor alle echte fans.

Kon de vergunning nu echt niet verleend worden? Had het college de organisatie niet kunnen helpen op een andere manier? De PvdA zal het college in ieder geval vragen waarom de wedstrijd is afgelast. Was dit wel echt nodig? Hadden we de verantwoordelijken niet kunnen straffen en door kunnen gaan met de enthousiastelingen? Maar, vooral, wat kan het college doen om de inzet, het idee en de passie levend te houden en alsnog er voor te zorgen dat het stadion de Wageningse berg weer het kloppende hart wordt waar Wageningen met trots naar toe kan.

Wij willen de initiatiefnemers voor de tweede divisie en alle vrijwilligers in ieder geval bedanken. Hun idee en hun inzet had beloond moeten worden met een paar prachtige wedstrijden. Wij hopen dan ook dat het prachtige initiatief hiermee niet een stille dood sterft. Wij hopen dat FC Wageningen nog een keer zal spelen en dat het stadion de Wageningse Berg weer gebruikt gaat worden. Juist voor dit soort evenementen. Dat we de groen witte zee van vlaggen weer zien wapperen. Wij hopen dat jong en oud er weer glorieuze wedstrijden mogen meemaken of er prachtige concerten gegeven mogen worden. Bedankt voor de inspiratie, de romantiek en dat kleine beetje Wageningse trots dat iedereen voelde.