Sport en cultuur voor iedereen

Sport en cultuur voor iedereen

We investeren in sport en cultuur, het cement van onze samenleving.

Sport en cultuur is het cement van de samenleving. Ze zorgen voor ontmoeting en verbinding tussen alle inwoners van Wageningen. Voor een leefbare stad is investeren in sport- en cultuurvoorzieningen daarom van levensbelang. De afgelopen vier jaar is er gewerkt aan betere cultuureducatie voor meer kinderen. Ook is extra geld gestoken in een bloeiende cultuursector, met een waanzinnige cultuurzomer, de mooiste bibliotheek van Nederland en het mooiste theater van Nederland. Ook is er een reizend poppodium opgezet, PopUPop, dat de komende jaren een vast nieuw onderdeel wordt van onze bruisende stad. De komende vier jaar zorgen we dat alle kinderen in Wageningen hun talenten kunnen ontwikkelen door nog meer te investeren in cultuureducatie. Daarnaast hebben we speciale aandacht voor popcultuur voor jongeren. Want juist voor de jongeren tussen de 12 en 18 is Wageningen nog niet bruisend genoeg.

Wageningen is een stad waar veel mensen sporten. Er is een bloeiend verenigingsleven en de buurtsportcoaches werken in de wijken om iedereen aan het bewegen te krijgen. Sport verbindt, is ontspannend en bovendien gezond. Gezonde wijken staan of vallen bij investeringen in sport. Die staan echter wel onder druk. De huidige sportvelden knellen door toename in gebruik, en er zijn steeds minder vrijwilligers om het verenigingsleven overeind te houden. Die knelpunten lossen we de komende vier jaar op, door samen met de verenigingen meer ondersteuning te regelen en te kijken waar er extra velden kunnen komen en waar velden beter gebruikt kunnen worden. Meer sporten moet worden toegejuicht.

Onze plannen voor meer sport en cultuur

1. We investeren in betere voorzieningen voor veld- en zaalsporten en lossen zo de huidige knelpunten op. Er komen genoeg sportvelden en we helpen de verenigingen met voldoende ondersteuning. We investeren in het zwembad om deze te behouden voor de toekomst en te zorgen dat iedereen in Wageningen zwemles kan krijgen en recreatief kan zwemmen.

2. We verhogen het budget van het Sport- en Beweegakkoord om initiatieven te financieren die meer mensen aan het sporten krijgen. We maken samen met de Sportraad en de verenigingen een plan om een oplossing te bieden voor het teruglopend aantal vrijwilligers. We vragen ook aan de scholen om meer ruimte te bieden voor naschools aanbod op school samen met de buurtsportcoaches.

3. We willen cultuureducatie op school versterken door naschoolse cultuurlessen aan te bieden. Daarnaast investeren we in een centrale plek voor cultuureducatie met les- en repetitieruimte en ruimte voor amateurverenigingen om samen te spelen. Ook willen we broedplaatsen faciliteren in de wijken waar spontane culturele activiteiten voor en door de buurt ontstaan.

4. De bibliotheek, het culturele hart van Wageningen, krijgt een financiële impuls zodat het gebouw klaar is voor de toekomst. We investeren in vernieuwing van het cultuuraanbod door organisaties te laten samenwerken en te investeren in festivals en andere pop-up evenementen. Ons theater, de culturele trots van Wageningen blijft de komende vier jaar ons culturele uithangbord en waar nodig en mogelijk helpen we de Junushoff om ook in de toekomst het culturele zenuwcentrum van de Food Valley te blijven. De cultuurontwikkelaars spelen een grote rol in het aanjagen van vernieuwing en innovatie.