Meer betaalbare woningen

Meer betaalbare woningen

We bouwen meer betaalbare, duurzame woningen voor iedereen.

Een eigen thuis. Een dak boven je hoofd. Dat is de basis van je bestaan. Het recht op een betaalbare woning is heel lang vanzelfsprekend geweest. De afgelopen jaren staat dit grondrecht overal, ook in Wageningen, ernstig onder druk. Wonen is een verdienmodel geworden in plaats van een basisvoorziening voor iedereen. Er zijn grote wachtlijsten voor de sociale huur en de huren in de vrije sector rijzen de pan uit. Koopwoningen zijn zo populair dat er honderden gegadigden zijn voor één koopwoning en de woningen voor velen onbetaalbaar worden. De PvdA heeft de afgelopen vier jaar hard gestreden voor meer betaalbare woningen. We hebben het uitgangspunt ingevoerd dat bij nieuwbouwprojecten 30% sociaal gebouwd wordt. Dat uitgangspunt houden we vast. Ook leggen we de focus op het bijbouwen van woningen voor met name starters en senioren van Wageningen.

In de afgelopen raadsperiode hebben we juridisch geregeld dat betaalbare woningen ook betaalbaar blijven. We hebben in Kortenoord voorrang gegeven aan Wageningers die nu in een sociale huurwoning zitten. Zodat gezinnen die al lang wachten op een eengezinswoning kunnen doorstromen. Tot slot hebben we de kamertekorten aangepakt met het bijbouwen van extra studentenkamers, terwijl we tegelijkertijd de kamergewijze verhuur van woningen beperkt hebben.

De komende vier jaar is meer nodig om de woningnood te lijf te gaan. De PvdA wil dan ook een woonoffensief inzetten. We behouden de koers op meer betaalbare woningen en schroeven de woningbouwproductie op. Daarbij gaan we een juridische strijd over landelijke regels niet uit de weg en durven we creatieve oplossingen in te zetten. Bouwen, bouwen, bouwen alleen is niet de oplossing. De woningcrisis moet op meerdere fronten bestreden worden. We pleiten bij het Rijk voor afschaffing van de verhuurdersheffing, reguleren van de huren en het invoeren van een huisjesmelkersboete.

Groen en bouwen gaan daarbij hand in hand. We bouwen uiteraard duurzaam en houden rekening met de natuur en het klimaat om te zorgen dat we klaar zijn voor de toekomst, waarbij we de huizen wel betaalbaar houden. We koesteren onze prachtige landschappen en bouwen niet in de Eng of de uiterwaarden, maar investeren juist extra in mooie natuur in en rondom de stad.

Onze plannen voor meer betaalbare woningen

1. Er zijn al plannen voor 2000 woningen, maar er zijn tot 2040 ongeveer 3800 woningen nodig op basis van de prognoses. We verhogen de bouwproductie van nu 100 naar 200 woningen per jaar. We bouwen met name voor starters en senioren en we houden vast aan 30% sociaal, 15% middenhuur en minimaal 40% betaalbare en middeldure koop. We verlenen bij nieuwbouwprojecten voorrang aan Wageningers. We zetten nieuwe manieren in om betaalbare (koop)woningen te realiseren zoals koopgarant, woonfonds of erfpacht. Nieuwe woonwijken zijn groen, duurzaam en met plek voor ontmoeting. We richten wijken zo in dat auto’s niet langer het straatbeeld bepalen, maar dat er ruimte is voor spelen, collectieve tuinen en ontspanning. Het plan voor de Dorschkamp is daar een mooi voorbeeld van.

2. Binnenstedelijk bouwen heeft onze voorkeur, maar er zijn geen taboes. Groen en bouwen gaan hand in hand. Wageningen is niet af en gaat niet op slot. De ruimte in Wageningen is wel schaars, daarom maken we duidelijke keuzes. We zetten in om op creatieve manieren betaalbare koopwoningen te realiseren zoals het splitsen van grote woningen of het omvormen van leegstaande kantoren. Wat de PvdA betreft is ook hoogbouw geen taboe en waar het kan kijken we ook naar uitbreiding, bijvoorbeeld in de driehoek achter de Haarweg. We durven ook verder te denken en opties te verkennen die nu nog niet in beeld zijn. Bijvoorbeeld de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en op langere termijn de mogelijkheid van een mooie nieuwe stadswijk aan het water waar nu de Haven is. Dergelijke transformaties kosten veel geld, we vragen het Rijk en de Provincie om mee te doen. Bij mogelijke uitbreiding zorgen we voor versterking van onze huidige wijken, voldoende voorzieningen, goede bereikbaarheid via fiets en openbaar vervoer en investeren we extra in ons groene hart: het Binnenveld.

3. We voeren een opkoopbescherming in door de invoering van een woonplicht en handhaven hier actief op. Dit doen we door een pandjesbrigade op te richten die ook gaat handhaven op illegale kamerverhuur, overlast en achterstallig onderhoud zoals schimmel en lekke daken. We zetten ook een steunpunt huren op waar huurders terecht kunnen bij misstanden. Zo zorgen we ervoor dat we ook in bestaande wijken en woningen goed kunnen wonen.

4. We kopen zelf grond als gemeente en voeren een bouwplicht in. Zo zorgen we voor een betere positie van de gemeente waarin we meer kunnen eisen ten opzichte van de projectontwikkelaars. Ook moet de ambtelijke organisatie van de gemeente versterkt worden om te zorgen dat bouwplannen ook daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.