Liefdevolle zorg voor iedereen

Liefdevolle zorg voor iedereen

We investeren in goede zorg, dichtbij.

De gemeente is verantwoordelijk voor de WMO- en de jeugdzorg. Deze taken zijn in 2015 naar de gemeente gegaan, maar helaas met te weinig geld. Gelukkig is er vanaf volgend jaar meer geld vanuit het Rijk. Hoe we daar lokaal mee omgaan is een politieke keuze. De PvdA vindt dat iedereen op de zorg moet kunnen rekenen die nodig is. Als je ziek bent of iemand in je omgeving is dat, heb je hulp nodig en is al het andere onbelangrijk. Dan wil je erop kunnen rekenen dat jij of je naasten de juiste zorg, aandacht en liefde krijgen.

Ondertussen werken de mensen in de zorg keihard. Daarbij zijn ze soms meer tijd kwijt aan de administratie en verantwoording dan ze aan hun cliënten besteden. Dat kan en moet anders: door te zorgen voor minder concurrentie en nog meer samenwerking, willen we dat iedereen in Wageningen samenwerkt aan goede zorg en geen moment nadenkt over winst.

Goede zorg gaat niet alleen om gezondheid, maar om welzijn en kwaliteit van leven. Als we gezonder leven, naar elkaar omkijken en een zinvol bestaan leiden, is de kwaliteit van leven hoger en zetten we de zorg in waar die het hardste nodig is. We zorgen met ons programma voor een gemeente met een sterke sociale basis voor iedereen. Dat doen we met goed onderwijs, met sportvoorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn, met het aanbieden van mogelijkheden voor een gezonde leefstijl en gezond voedsel, een groene omgeving waar je een ommetje kan maken, en met goede voorzieningen.

Onze plannen voor liefdevolle zorg

1. Inwoners staan centraal, niet de bureaucratie. Mensen moeten nu vaak vijf keer hun verhaal doen bij verschillende loketten, terwijl het voor mensen vaak al moeilijk te accepteren dat ze hulp moeten vragen. We zorgen daarom voor één aanspreekpunt waar mensen de hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

2. We willen dat iedereen in staat is om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen wonen. Maar we bestrijden daarbij ook de eenzaamheid. We hebben liever elke week iemand die bij kwetsbare ouderen langsgaat om te vragen hoe het gaat en wat er nodig is, dan dat we alles vertalen in het maximum aantal uren huishoudelijke hulp. We nemen met onze partners het initiatief voor een lokale alliantie tegen eenzaamheid en versterken de inspanningen om een dementievriendelijke gemeente te zijn. Daarvoor leggen we huisbezoeken af en zorgen we voor voldoende ontmoetingsplekken in de wijk.

3. We willen meer laagdrempelige hulp zodat we voorkomen dat mensen in grotere problemen raken. Laagdrempelige hulp verkleint ook de administratieve druk en is makkelijker toegankelijk voor mensen die de weg in de reguliere zorg niet kunnen vinden. Lichte hulpverlening, zoals opvoedingsvragen, hulp bij een gezonde leefstijl, of de aanpak van lichte vormen van dyslexie, organiseren we daarom met onze lokale partners zoals Welsaam en het onderwijs op plekken in de buurt.

4. We investeren in de jeugdzorg. De afgelopen jaren heeft de jeugdzorg te veel onder financiële druk gestaan. De komende jaren is het nodig om de wachtlijsten weg te werken, met name in de complexe jeugdzorg. Ook zetten we alles op alles om uithuisplaatsing voorkomen. Dat doen we door regie te voeren op alle professionele hulpverlening voor een gezin met meerdere problemen en samenwerking te zoeken met ervaringsdeskundigen en vrijwilligers.

5. We koesteren onze mantelzorgers. Onze samenleving kan niet zonder al die mensen die mantelzorg verlenen. Van groot naar klein en van er 24/7 voor iemand zijn tot af en toe een boodschap doen voor de buurman. Al die vormen van mantelzorg zijn onmisbaar voor de mensen die worden geholpen én voor ons als samenleving.