Een wijk waar iedereen thuis is

Een wijk waar iedereen thuis is

We investeren in groene, gezellige en veilige buurten.

Wageningen heeft prachtige buurten: van Noordwest en Kortenoord tot het Rode Dorp en de Bloemenbuurt. Van de Roghorst en de Tarthorst tot de Boven- en Benedenbuurt en van de Sahara en Wageningen Hoog tot de Pomona en de Nude. In jouw buurt ontmoet je je buren, help je elkaar als dat nodig is, spelen de kinderen samen buiten. En te midden van al die buurten is er het kloppende hart van Wageningen: onze bruisende binnenstad.

Om goed te kunnen wonen investeert de PvdA in groene wijken en in wijken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Wijken waar we ook het historische unieke karakter van de wijk behouden zoals bij de Julianastraat. Groene wijken zijn gezond, nodigen uit tot bewegen en zorgen voor minder hitte stress in de zomer. Daarom investeert de PvdA in groene speelplekken, bankjes voor ontmoeting in de wijk, en wandelroutes voor ommetjes in de wijk. Ook komt er meer ruimte voor buurtbewoners om zelf het groenonderhoud te doen. We investeren niet alleen in de natuur in het Binnenveld, de Eng en de uiterwaarden, maar ook in de natuur en het groen in de wijk. We stimuleren ook zo groen mogelijke tuinen. Hoe meer natuur in Wageningen hoe beter voor de inwoners, insecten en de bijen. Zo gaan we lokaal de biodiversiteitscrisis te lijf. Daarom werken we aan ecologisch groenbeheer, zowel in openbaar groen als bij mensen thuis in de tuin.

We investeren in veilige wijken waar er plek is voor iedereen. Of het nu gaat om het tegengaan van inbraken en drugscriminaliteit of het tegengaan van overlast: wij investeren in een veilige buurt waar iedereen zich thuis voelt. We staan voor het keihard aanpakken van criminaliteit, maar uiteindelijk is alleen het voorkómen van criminaliteit door goede begeleiding en kansen het beste antwoord. Daarom zijn jongerenwerkers en buurtsportcoaches, samen met de buurtbeheerders van de woningstichting, een essentieel onderdeel van een veilige wijk.

Overlast is een toenemend probleem. Wijken waar plek is voor iedereen, zijn er alleen als we die overlast ook aanpakken. We hebben de afgelopen vier jaar een Taskforce woonoverlast opgericht die investeert in betere zorg voor kwetsbare mensen die overlast veroorzaken en de buurtbewoners helpt. We willen deze taskforce uitbreiden om nog meer overlast tegen te kunnen gaan. Daarnaast is de overlast van studentenhuizen toegenomen. We werken samen met Idealis, de studentenverenigingen en de WUR om die overlast te voorkomen. We handhaven de komende vier jaar ook strenger op de noodzakelijke vergunningen.

Onze plannen voor leefbare wijken

1. De PvdA investeert in groene, gezellige en veilige wijken. We investeren in groene ruimtes voor ontmoeting en beweging. We doen dat samen met de bewoners: we veranderen de huidige wijkbudgetten naar buurtbudgetten waar bewoners in de buurten zelf over beslissen. Daarin kunnen zowel sociale initiatieven in de buurt een plek krijgen, zoals een buurtfeest, maar ook ruimtelijke initiatieven zoals bankjes of speelplekken. Dat geeft inwoners direct invloed op de leefbaarheid van hun buurt.

2. We willen overal in de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/uur. Aan de westkant van Wageningen verleggen we de grens van de bebouwde kom naar de rotonde bij de Gamma en aan de oostkant naar de rotonde bij het stadion. Zo zorgen we voor minder geluidsoverlast en fijnstof uitstoot en een veiligere plek voor kinderen. En we voorkomen sluipverkeer door Wageningen van de A12 naar de A50. We zetten tegelijkertijd in op maximaal ruimte voor de fiets en elektrisch (auto)vervoer. We verbreden fietspaden waar nodig, experimenteren met elektrische bevoorrading van de binnenstad en faciliteren elektrische deelauto’s en laadpalen.

3. We willen minder parkeerplaatsen en meer groen in de wijken. Waar dat kan verlagen we de parkeernorm bij nieuwbouw. We vergroenen samen met inwoners de wijken die nu versteend zijn en investeren in het toegankelijk maken van dat groen. We doen dat ook om de stad beter aan te passen aan een veranderend klimaat: de afgelopen zomers hebben duidelijk gemaakt dat we ons moeten klaarmaken voor hetere zomers en extremere regenval. Daarom investeren we ook in goed waterbeheer.

4. We maken samen met inwoners en ondernemers een ambitieus plan voor de Binnenstad, zodat die het kloppende en gezellige hart van Wageningen blijft. We vergroenen de binnenstad, maken meer ruimte voor fietsparkeren, en kijken hoe we het autoparkeren op een andere manier kunnen oplossen. Belangrijk is dat onze lokale ondernemers hun boterham kunnen blijven verdienen door meer bezoekers naar de binnenstad te halen. Het MKB is het cement van onze lokale economie en biedt banen voor iedereen. Dat willen we koesteren en versterken.