De beste gemeente

De beste gemeente

We investeren in de dienstverlening van de gemeente.

In alle overheidssectoren piept en kraakt het vanwege tekorten onder het personeel. Ook bij de gemeente Wageningen. Tekorten die de rijksoverheid heeft gecreëerd door de opgelegde bezuiniging bij de decentralisatie van de jeugdzorg. Voor een goede ondersteuning van al onze inwoners en voor een gezonde democratie is het essentieel dat het ambtelijke apparaat op orde is. Iedere stem telt en iedereen moet gehoord worden. Zodat iedereen die wil ook kan deelnemen, en de belangen van al onze inwoners worden behartigd en verdedigd. In de raad, maar ook daarbuiten.

Burgerparticipatie is belangrijk want inwoners weten vaak zelf het beste wat er in hun eigen omgeving speelt en welke oplossingen er mogelijk zijn. We betrekken ook ervaringsdeskundigen en nemen hun aanbevelingen mee bij het verbeteren van de uitvoer van onze gemeentelijke taken. Tegelijkertijd hebben inwoners en ervaringsdeskundigen ook ondersteuning nodig om goed hun weg te vinden in bestuurlijke en administratieve processen. Burgerparticipatie ontstaat niet vanzelf en mag geen feestje worden van de hoogopgeleide inwoners. De gemeente moet daarom toegankelijk en benaderbaar zijn voor al onze inwoners, maar dit kost ook extra inspanning en extra tijd. Daarom moeten we ook durven investeren in nieuwe ambtenaren. Ambtenaren die op het gemeentehuis werken en ambtenaren die in de wijken werken. Dossiervreters, maar ook wijkbeheerders, jongerenwerkers, beveiligers en buurtsportcoaches.

Gemeenten krijgen ook steeds meer nieuwe taken en wettelijke verplichtingen. Bijvoorbeeld op het gebied van de omgevingswet, privacybescherming, dierenwelzijn en het VN-verdrag voor mensen met een handicap. Deze wetgeving is vaak nog niet uitgewerkt op gemeenteniveau. Daarom wil de PvdA echt werk maken van beleid en uitvoering van deze belangrijke onderwerpen. Ook worden de verantwoordelijkheden van raadsleden steeds groter. Veel belangrijke politieke beslissingen worden steeds vaker op regionaal niveau in gemeenschappelijke regelingen genomen. Een goed ambtenarenapparaat zorgt ervoor dat besluiten gedegen worden voorbereid. Dit vergroot de kwaliteit van het bestuurlijke besluitvormingsproces en verbetert de dienstverlening richting de inwoners.

De afgelopen jaren hebben de gemeentelijke financiën onder druk gestaan. Er lijkt de komende jaren meer ruimte te ontstaan voor investeringen. We hebben in dit programma laten zien waar wij denken dat het extra geld in geïnvesteerd moet worden. Mocht het Rijk zijn beloftes om de gemeenten te compenseren niet nakomen, dan zullen wij nooit bezuinigen op de basisvoorzieningen in Wageningen. Net zoals we dat de afgelopen jaren niet gedaan hebben.

Onze plannen voor de beste gemeente

1. We helpen inwonersinitiatieven en vinden het belangrijk dat alle inwoners deelnemen aan inwonersinitiatieven. Deze initiatieven kunnen gratis gebruik maken van medewerkers van de gemeente voor ondersteuning en gemeentelijke publicatiekanalen zoals de gemeentepagina en de gemeentelijke website. Inwoners hebben al de mogelijkheid om een onderwerp op de raadsagenda te zetten, maar we investeren extra in de begeleiding van de inwoners om hun punt nog beter te kunnen maken.

2. We zien dat gemeenteraadsleden de combinatie van het politieke ambt, werk en hun privéleven lastig kunnen bolwerken. Hiervoor is extra ondersteuning wenselijk, zodat onze raadsleden hun controlerende, kaderstellende en volksvertegenwoordigende taak goed kunnen uitoefenen. Wij geloven in een open bestuurscultuur waarbij wij zo min mogelijk van tevoren vastleggen, maar juist zo veel mogelijk ruimte laten voor de samenwerking met inwoners en alle raadspartijen.

3. Het geld dat wij van het Rijk krijgen is niet altijd voldoende om te doen wat nodig is. Zorgen dat we de taken kunnen uitvoeren binnen het beschikbare budget is een mooi streven, maar is geen doel op zich. We bezuinigen niet als dat betekent dat mensen niet de ondersteuning of zorg krijgen die ze nodig hebben. De gemeente is geen bedrijf dat gericht is op winstmaximalisatie of geld overhouden. De uitvoering van beleid op een maatschappelijk meer verantwoorde wijze mag meer geld kosten dan de goedkoopste, maar minder wenselijke oplossing.