PvdA wil eerst daken vol leggen met zonnepanelen voordat er nieuwe zonneparken worden goedgekeurd

4 februari 2022

De PvdA maakt zich zorgen over de klimaatcrisis en wil dat deze voortvarend wordt aangepakt. Om draagvlak voor de energietransitie niet te verliezen wil de PvdA dat de gemeente Wageningen een lokale zonneladder maakt. Deze ladder regelt dat zonneparken pas worden goedgekeurd als een substantieel deel van de daken en restgronden bedekt zijn met zonnepanelen. Zo zorgen we ervoor dat het draagvlak voor de energietransitie blijft en we zonne-energie daar opwekken waar het het minste impact heeft op ons landschap.

Uit elk onderzoek blijkt dat mensen vinden dat het beter is daken en restgronden vol te leggen met zonnepanelen voordat zonneparken worden aangelegd. De gemeente en de regio hebben dit principe dan ook ondersteund in de RES (regionale energie strategie). Met het groeiend aantal initiatieven voor zonneparken vindt de PvdA dat het tijd wordt dit principe in de praktijk te brengen.

De PvdA roept het college dan ook op om een constructieve zonneladder op te stellen. Dit is een initiatief van de Natuur en Milieu federaties, opgesteld om gemeenten te helpen bij het sturen op de locatiekeuze voor inpassing van zon-initiatieven. De constructieve zonneladder is een handvat waarbij de fasering van de verschillende vormen van zonne-energie wordt geregeld. Zo wordt prioriteit gegeven aan daken, restgronden en locaties op en langs infrastructuur. De gemeente bepaalt vervolgens het percentage dat benut moet zijn op deze locaties voordat grootschalige zonneparken worden toegestaan.

Op dit moment is 37% van de daken in Wageningen belegd met zonnepanelen. Dat is relatief heel hoog, maar de PvdA is van mening dat er meer daken benut moeten worden voordat er nieuwe zonneparken worden goedgekeurd. De PvdA heeft het College dan ook gevraagd deze constructieve zonneladder voor Wageningen uit te werken.