‘Gekaapt door het kapitaal’ – Bijeenkomst met Mirjam de Rijk Woensdagavond 16 oktober in Tuindorp

22 september 2024

Op woensdagavond 16 oktober komt Mirjam de Rijk spreken over haar boek ‘Gekaapt door het kapitaal’ in Tuindorp (Floralaan 20B) te Wageningen van 20 tot 22 uur (inloop met een drankje, vanaf 19.30 uur). Iedereen is welkom, er is ruimte voor vragen en discussie. Toegang is gratis.

Al geruime tijd heeft de overheid gekozen voor marktwerking: (semi-)publieke voorzieningen worden overgedragen aan de markt. De Rijk heeft an sich geen bezwaar tegen het bedrijfsleven, maar wél tegen de ontsporingen daarvan. Wereldwijd is er veel geld in omloop en de eigenaren daarvan zoeken naar snelle en hoge rendementen voor hun geld. Onze  basisbehoeften zijn hierdoor een verdienmodel geworden voor grote kapitaalkrachtige partijen.

In haar boek beschrijft De Rijk wat de gevolgen daarvan zijn voor enkele sectoren: zorg, onderwijs, wonen en kinderopvang. Investeerders zijn uit op winst en dat gaat ten koste van de kwaliteit van hun producten en diensten, en van verduurzaming. Burgers/consumenten betalen hiervoor de rekening met uitgeholde voorzieningen en hoge prijzen. De Rijk vindt dat de overheid te makkelijk goederen en diensten heeft uitbesteed aan de markt en vindt dat de overheid de regie weer moet terugpakken. In haar boek biedt ze concrete maatregelen om het tij te keren!

De bijeenkomst gaat uit van de Partij van de Arbeid en van GroenLinks Wageningen