Bijeenkomst met Tim ’S Jongers

24 mei 2024

Op 15 mei heeft Tim ’S Jongers in Wageningen gesproken over armoede, op een bijeenkomst van de Partij van de Arbeid en GroenLinks, waar iedereen welkom was. Ruim 70 mensen waren gekomen. Het was een bijzondere avond. Het komt niet vaak voor dat mensen op een politieke bijeenkomst regelmatig uitbundig lachen en enthousiast applaudisseren. Tim was dan ook geen gewone spreker, staand op een stoel, af en toe met armen wijd, met een stevig Vlaams accent, biertje in de hand, een soort kruising tussen Tijl Uilenspiegel en Jacques Brel, vol grappen en toneelstukjes.

Zijn centrale boodschap over armoede was echter geen grap, maar aangrijpend en snijdend. Mensen die beleid maken en advies geven over armoede, behoren tot de goed-opgeleiden, ze hebben het zelf goed voor elkaar. Ze kennen het leven niet van mensen die in diepe armoede leven. Vanuit hun eigen welstand geven ze advies over geld of gezonde voeding, bijvoorbeeld dat mensen meer broccoli moeten eten. ‘Beledigende broccoli’, noemt Tim dat. Armoede is geen kwestie van weinig geld, van een simpel getal, maar een diepe valkuil waarin mensen terecht komen. Geen huis, slechte gezondheid, afgehaakt in het onderwijs, geen baan, geen sociaal netwerk dat hun op de been helpt, helemaal niets. Ze hebben geen hoop voor de toekomst.

Tim ’S Jongers vindt dat in beleid en hulpverlening mensen met ervaringskennis een grotere inbreng moeten hebben en dat hun stem gehoord moet worden. Hij is directeur van de Wiardi Beckman Stichting, het wetenschappelijk bureau van de Partij van de Arbeid, en hij heeft in zijn jeugd armoede en gezinstrauma’s ervaren. Hij werkt nauw samen met Noortje Thijssen, directeur van het wetenschappelijk bureau van GroenLinks. Samen vinden ze dat armoede- en klimaatbeleid bij elkaar horen. Rijke mensen krijgen subsidie om een Tesla te kopen, arme mensen krijgen tochtstrips om hun huis te isoleren. Dat moet anders. Slecht geïsoleerde woningen moeten met voorrang energiezuiniger worden gemaakt.

21 mei is het nieuwste boek uitgekomen van Tim ‘S Jongers: ‘Armoede uitgelegd aan mensen met geld’. Aan het eind van de avond deed Tim nog een oproep, ga stemmen, ga links stemmen! De Europese verkiezingen zijn op 6 juni.