26 februari 2017

Wageningse helden: het Hospice Wageningen-Renkum.

Midden in Wageningen, aan de Melkweg 1 is het Hospice Wageningen-Renkum gevestigd. Eén van de instellingen die aangemerkt kan worden als held van de stad. Nog voordat Paul Tang Welkom in Wageningen in het zonnetje zette waren wij al gewezen op het Hospice Wageningen-Renkum en brachten wij een bezoek.

Het Hospice bestaat al sinds september 2010. De gasten van het hospice hebben een terminale indicatie en hun levensverwachting is ongeveer 3 maanden. Het hospice heeft als doel de gasten in de laatste fase van hun leven warme en liefdevolle zorg te bieden in een huiselijke omgeving. Onder de folder staat in één woord “Gastvrijzijn”. Als gast ben je vrij om jezelf te zijn. Iedereen kan in het hospice terecht ongeacht levensbeschouwing of draagkracht. De kamers zijn comfortabel ingericht en uiteraard kunnen gasten dierbare spullen van huis meenemen.

Gastvrijzijn betreft dus de gasten die zichzelf kunnen zijn in een veilige omgeving, maar ook de familie en partners om even weer partner te zijn en geen mantelzorger. Er zijn geen bezoekuren en er is dus de vrijheid om veel langs te komen.

Het hospice wordt dagelijks beheerd door twee coördinatoren. Er wordt door verpleegkundigen 24 uur zorg geleverd. Het grootste deel van de zorg is echter in handen van een groep van ongeveer 60 goed opgeleide vrijwillige medewerkers  Zij doen hun bijzondere werk met veel warmte en bezieling. Het is dankbaar en zinvol werk en vele van de vrijwilligers zijn al jaren betrokken bij het hospice.

Wij dragen het hospice en al hun vrijwilligers een warm hart toe en zien hun rol als onmisbaar in het zorglandschap van Wageningen en Renkum. Wij willen graag het hospice helpen door achter de schermen aandacht te vragen en hun te helpen in hun zoektocht naar de beste huisvesting, subsidies, maar ook door te helpen zoeken naar vrijwilligers en donateurs.

Wilt u meer weten van het Hospice dan is kunt u via http://hospicewageningenrenkum.nl meer informatie vinden. U kunt zich ook opgeven als vrijwilliger via hun site. Wilt u een donatie doen dan kan dat op het rekeningnummer IBAN NL42RABO0175485976.

Wij willen alle vrijwilligers van het centrum bedanken voor hun inzet en hopen dat wij hun in de toekomst nog eens kunnen helpen.

Wij zoeken de komende maanden verder naar de helden van Wagenigen. Zelf een held aanmelden: www.pvda.nl/acties/helden.