Theaterpitch Florence: Vrijheid in geborgenheid

11 februari 2018

Afgelopen vrijdag pitchte Florence namens de PvdA bij theater Junushof over “vrijheid”. ONderstaand de tekst va haar pitch:

“Voor mij is het belangrijkste: de balans. Samen zoeken naar de balans tussen vrijheid en veiligheid – samen een samenleving creëren, waarin iedereen zich op zijn eigen manier vrij én geborgen voelt.

Regels, wetten, normen, waarden. Wat voor de één een veilig kader biedt, ervaart de ander als beklemmend. Wat de één als een beperking van zijn vrijheid ziet, betekent bestaanszekerheid voor een ander. We willen allemaal vrij zijn. Tegelijkertijd willen we veilig zijn, ons geborgen voelen. Maar bij wie voel jij je thuis? En bij welke regels voel jij je veilig, maar niet beklemd? Voor mij is het belangrijkste: de balans. En die vind ik bij de PvdA.

Wat er op wereldschaal gebeurt, dat voelen wij ook in Wageningen! Waar de Voedselbank, de Speelgoedbank en de Kledingbank, ooit noodmaatregelen, structureel worden. Waar de bezuinigingen in de zorg de gemeente miljoenen kost; en desondanks vallen er mensen buiten de boot. Waar de contracten flexibiliseren en mensen zich zorgen maken over hun toekomst. Soms weten we niet eens dat we er zelf aan bijdragen. Kiezen tussen een nieuw mobieltje en een goed doel. Kiezen voor een fair trade tshirt of één die gemaakt is door kinderen. We doen het allemaal, op zijn minst af en toe: kiezen voor het goedkoopste. Of kiezen voor een wel duur, maar niet eerlijk merk. Wij noemen dat keuzevrijheid; een vrijheid die gedicteerd wordt door de markt.

En we zijn er in onze samenleving sluipenderwijs zó aan gewend geraakt dat we succesvol moeten zijn! We werken hard en ons doel is geld en we hopen er alles mee te kunnen kopen. Maar op het moment dat je mantelzorger wordt, of ziek, of je verliest je baan, ontdek je dat je het niet kan zonder hulp. Hulp die er, steeds vaker, niet is. Want we accepteren geen imperfectie van onszelf; dat denken we ons niet te kunnen permitteren. En juist daardoor zijn we afgeleerd om gebruik te maken van elkaars krachten en elkaars zwakheden op te vangen; om samen sterk te zijn.

En we kunnen solidair zijn. We kunnen ervoor zorgen dat geld weer een middel wordt. Werken voor mensen in plaats van geld. Beseffen dat het om onderwijs gaat, gezondheidszorg, veilig voedsel, een fatsoenlijk dak boven je hoofd. Een leefbaar inkomen. Ook in Wageningen.

Samen met de PvdA maak ik me sterk voor die balans: van vrijheid in geborgenheid!

Florence