PvdA Wageningen ondersteunt Pride Walk op 11 oktober

2 oktober 2019

Iedere dag leven wij in vrijheid en op 4 en 5 mei staan wij hierbij stil en vieren wij die vrijheid. Zo is het ook met LHBT+-(lesbisch, homo, biseksueel, transgender en meer) diversiteit. Het is iets wat in het dagelijks leven in Nederland geaccepteerd wordt en op speciale momenten zeggen we dit hardop. De meest bekende dag in Nederland is 11 oktober, internationale coming-out dag. Bij vele gemeentehuizen, onderwijsinstellingen en bedrijven wordt op die dag de regenboogvlag uitgehangen als teken van steun voor de LHBT gemeenschap. In Wageningen hangt de gemeente sinds 2015 de regenboogvlag uit. Ook bij Wageningen Universiteit hangt de vlag sinds 11 oktober 2016 trots in de vlaggenmast. In beide gevallen heeft SHOUT hier voorafgaande voor gelobbyd als de lokale LHBTQ+-belangen- en gezelligheidsvereniging. De gemeente is sinds 2016 bezig met een permanente regenboog voor de stad. Het begon met een tijdelijke regenbooglijn rondom de fontein op de markt en nu wordt een gedicht, dat stadsdichter Ivanka de Ruijter geschreven heeft voor SHOUT en de gemeente, in de ingang van het gemeentehuis gegraveerd. De gemeente gaat dit gedicht officieel onthullen op vrijdag 11 oktober 2019.

Shout wil dit statement van inclusie en tolerantie extra kracht bijzetten door het organiseren van een Pride Walk op 11 oktober, die zal eindigen met de onthulling van het gedicht. We starten dan aan het begin van de avond op het 5 mei plein en lopen via de Bergstraat en Hoogstraat naar het gemeentehuis. In deze Wageningse Pride Walk wil zij heel de stad betrekken. Daarom zijn (studenten)verenigingen en organisaties uitgenodigd om mee te lopen. Voor een statement naar buiten dat iedereen welkom is en om naar binnen hardop te zeggen: wij zijn een open vereniging/organisatie waar iedereen de ruimte heeft om zichzelf te zijn. Het is belangrijk om dit zo nu en dan hardop te zeggen.

Het bestuur van PvdA Wageningen heeft uiteraard haar steun toegezegd.

De tijdsplanning voor de Pride Walk is als volgt:

18:45                    Verzamelen op het 5 Mei Plein

19:15                    Start pride walk

20:00                    Aankomst gemeentehuis en onthulling gedicht
20:30                    Afterparty in Theater de Wilde Wereld ( Burgtstraat ) georganiseerd door SHOUT

Van Stichting Homomonument leent SHOUT de grote regenboogvlag die al in vele pride walks door het land is gebruikt. Iedereen is uiteraard van harte uitgenodigd om zelf ook pride vlaggen en spandoeken (met een positieve boodschap) mee te nemen.

Kom ook op 11 oktober!

Zie ook: https://www.facebook.com/events/722598708152055/