Op bezoek bij de Voedselbank in Wageningen

16 oktober 2019

Hoe gaat het met de Voedselbank in Wageningen?

Deze vraag was een reden voor de PvdA Wageningen om op werkbezoek te gaan naar de Voedselbank Neder Veluwe e.o.
Leden van het bestuur ontvingen onder meer Petra van Amersfoort (raadslid) en Jan Daenen (statenlid) om de stand van zaken te bespreken en een rondleiding te geven in het gebouw.

De Voedselbank is opgericht om directe voedselhulp aan de armste mensen te bieden en om verspilling van goed voedsel te voorkomen. “Wij houden ons niet bezig met de oorzaken van armoede en armoedebestrijding, dat is werk voor de politiek”, zegt de nieuw voorzitster mw. Blom. De Voedselbank is pragmatisch: “Armoede bestaat en mensen kunnen de hulp hard gebruiken.

De zo gewenste zelfredzaamheid in de samenleving is niet voor iedereen weggelegd, we moeten ook mensen gewoon kunnen helpen als het niet lukt”. De Voedselbank vraagt daarom om meer aandacht en voorlichting over de mogelijkheid gebruik te maken van de Voedselbank.
Ze zien dat voor veel mensen het leven erg ingewikkeld is waardoor problemen ontstaan die niet makkelijk oplossen. Maar ook mensen met een goede baan die opeens werkeloos worden of door een scheiding financiële problemen krijgen, kunnen klant zijn van de voedselbank.
Vaak worden mensen aangemeld via een hulpverlener. Na drie jaar moeten huishoudens weer op eigen kracht verder kunnen. De meeste mensen redden dit, soms is er wat meer tijd nodig.

De Voedselbank Neder Veluwe helpt 240 huishoudens waarvan 80 huishoudens in Wageningen.
Meer dan 30% van de klanten zijn kinderen.

Er wonen echter veel meer mensen in Wageningen die leven onder de armoedegrens maar geen gebruik maken van de Voedselbank. Een grote groep mensen is onzichtbaar. Het kan zijn omdat zij hulp uit eigen kring krijgen, het kan ook schaamte of onwetendheid zijn. Niet iedere hulpverlener noemt de voedselbank als een mogelijkheid voor tijdelijke hulp. Dit is een van de punten die de Voedselbank aankaart.

De Voedselbank wordt geheel gerund door vrijwilligers en is een initiatief van en voor burgers.
Geld komt binnen dankzij particulieren, gemeenten, bedrijven, subsidies en speciale acties.
De PvdA Wageningen vindt maatwerk belangrijk zodat mensen de hulp krijgen die ze nodig hebben. Vaak gaat het om complexe problemen en zijn er geen eenvoudige oplossingen. De Voedselbank laat zien dat zij er niet voor niets zijn.

Armoedebestrijding is en blijft belangrijk, hiervoor maakt de PvdA zich sterk.

Waar ben je naar op zoek?