Door op 17 juli 2017

Nieuwe sociale huurwoningen Wageningen

Afgelopen week hebben de Woningstichting en ontwikkelaar BPD een overeenkomst getekend voor de bouw van 55 sociale huurwoningen op Kortenoord (deelgebied ‘Tuinwijk’). Deze zomer wordt begonnen met de bouw van de 55 sociale huurwoningen in Tuinwijk en eind dit jaar krijgen de eerste bewoners de sleutel. De woningen worden gasloos en krijgen vele zonnepanelen op de daken. Naar verwachting wordt er zoveel opgewekt dat er nauwelijks elektriciteit hoeft te worden verbruikt.

Deze “Nul-op-de-meter” huizen moeten natuurlijk wel bijdragen aan lagere maandlasten voor de bewoners. Huurders kunnen geen gebruik kunnen maken van alle subsidies die huiseigenaren krijgen voor het aanleggen van energiebesparende maatregelen. Subsidies van 10% korting op een investering van € 10.000 komen nu nog slechts ten bate aan een selecte groep. Maatregelen die bovendien de waarde van een woning verhogen en er ook voor zorgen dat huiseigenaren maandelijks meer geld opzij kunnen zetten voor hun oude dag. Huurders bouwen al geen eigen vermogen op in de vorm van een woning en zullen dit dus moeten kunnen merken in de lagere maandlasten. Hopelijk heeft de gemeente daar ook op aangedrongen heeft bij de woningstichting.  We moeten iedereen laten zien dat we allemaal direct kunnen profiteren van een “vergroening”  van onze woningen.

Voor sociale huur is in de woonvisie een doelstelling gesteld van 500 extra woningen in 2029. We maken ons dan ook sterk voor de bouw van tenminste 30% sociale huur- en/of goedkope koopwoningen, bij voorkeur woningen met tuin, op elke grotere bouwlocatie. De gemeente blijft zich de komende jaren volop inzetten voor de juiste woningen voor de juiste woondoelgroepen. De PvdA blijft daar bovenop zitten.