Door op 28 februari 2017

3 maart, 15:00 uur, Mini-symposium: Groen en Water in de (klimaatvriendelijke) stad

Wat zijn de belangrijkste wetenschappelijke inzichten om met groen en water een klimaatvriendelijke stad te bevorderen? En wat heeft de wetenschap daarbij nodig vanuit de politiek?

Over deze vragen gaat een minisymposium op vrijdag 3 maart a.s. in Wageningen met PvdA-kamerleden Henk Leenders en Lutz Jacobi, dijkgraaf Hans Oosters (voorzitter Unie van Waterschappen), Brenda Horstra (Tuinbranche Nederland) en Wageningse wetenschappers. Dat zijn Jan Eelco Jansma over stadslandbouw, Jan Willem van der Schans (LandbouwEconomisch Instituut) over groene steden die aantrekkelijk zijn om te wonen en werken, Tia Hermans over de effecten van groen en water in de stad op de lichamelijke en psychische gezondheid, Maria Koelen over interventies in het kader van lokale natuur- en milieueducatie en gezondheidsbevordering en (hopelijk) een spreker over stimulerend beleid en financiële prikkels om te sturen met geld.

Ook studenten maken deel uit van het panel om hun visie te geven over de mogelijke bijdrage van de wetenschap aan een klimaatvriendelijke stad. Dat zijn Lennart Jongen (Earth and Environment), Wim Verhagen (Economie en Beleid) en (hopelijk) een student Gezondheid en Maatschappij. Han Swinkels (voorzitter KLV Wageningen Alumni Network) leidt de discussie in goede banen.

Dit minisymposium is een initiatief van PvdA-Netwerk Ruimte en studievereniging Pyrus van studierichting Bodem, Water en Atmosfeer; dit met medewerking van de overige studieverenigingen rond Environmental Sciences en Mercurius van “Economie en beleid” en “Gezondheid en maatschappij”.

Aanleiding tot het minisymposium is de Visienota ‘Groen en water in de (klimaatvriendelijke) stad’ van de PvdA-kamerleden Henk Leenders en Lutz Jacobi. Klik voor meer info hier.

Het minisymposium vindt vrijdag 3 maart van 15.00 tot 17.00 uur plaats in zaal C222 in gebouw Forum op de Campus (Droevendaalsesteeg 2, Gebouw 102). De zaal is open vanaf 14.30 uur.