Door op 6 maart 2014

Hans Spekman: Ombudsteam heeft oog voor klein leed

Sociaaldemocratische idealen zijn belangrijk. Maar oog hebben voor de mensen in de buurt, oog hebben voor het kleine leed dat groot verdriet tot gevolg kan hebben. Of boosheid, frustraties en wantrouwen. Daar moeten we iets mee doen. Daar gaat het nu en morgen om. Daar is het Ombudsteam voor!’.
Met deze woorden inspireerde Hans Spekman zijn toehoorders tijdens de aftrap van Ombudsteam Wageningen. Jong en oud, leden en niet-leden waren komen opdagen om bij de aftrap aanwezig te zijn. Om te horen wat een Ombudsteam kan betekenen voor de Wageningers.
Op sprankelende wijze en met een paar rake voorbeelden maakte Hans Spekman alle aanwezigen duidelijk waarom het Ombudsteam nodig is. ‘De PvdA moet weer terug in de harten van de mensen’ betoogde hij met voorbeelden uit zijn Utrechtse periode als raadslid en wethouder. Daarom is lokale politiek zo belangrijk. Want ja, het gaat om vertrouwen. Het gaat er om dat als je overlast hebt van vuilnisbakken die niet worden opgehaald dat met jouw klacht iets gedaan wordt. Het gaat er om dat als je trots bent op je tuin en je hebt reuma dat die tuin er mooi uit blijft zien. Het gaat er om dat wij samen daar iets aan doen. Maar soms zijn er geen buren die kunnen helpen of het kunnen oplossen. Daar is het Ombudsteam voor. Om de expertise en het netwerk van haar leden in te zetten voor Wageningers. Om samen met andere maatschappelijke organisaties zoals Humanitas en de Voedselbank naar oplossingen te zoeken.
De kracht van het Ombudsteam, vertelde Hans Spekman, is ook om te kijken of en welk mechanisme achter klein leed, zit. Zodat niet alleen het probleem voor de direct betrokkene wordt opgelost maar ook problemen voor anderen voorkomen kunnen worden. Daar kan het politieke netwerk van het Ombudsteam prima voor ingezet worden. Van lokale PvdA tot provinciaal of landelijk. Zoals bij het probleem dat de belastingdienst creëert voor buitenlandse studenten door uitsluitend in het Nederlands te communiceren. Hans Spekman daagde de aanwezigen direct uit hier een stuk over te schrijven en dit in t brengen bij Tweede Kamerleden voor de PvdA. Zo kan dit structureel opgelost gaan worden.
Hans Spekman toonde met zijn voorbeelden en aanwezigheid hoe direct en inspirerend menselijk contact is. ‘We wisten al dat lokaal de PvdA het verschil kan maken maar nu weten we het zeker!’ zei na afloop Mathilde Maijer, lijsttrekker van de PvdA. Ombudsteam Wageningen: Samen bouwen aan een sterk & sociaal Wageningen.