De PvdA Wageningen kijkt terug op een mooi en bewogen jaar 2019 .

30 december 2019

De PvdA Wageningen kijkt terug op een mooi en bewogen jaar 2019; een jaar met wisselingen en het bereiken van mooie dingen voor de mensen in Wageningen. Voor het zomerreces heeft Mathilde de Raad verlaten en is gekozen als voorzitster van de PvdA-fractie in het Waterschap Vallei en Veluwe. Wij zijn trots op haar dat ze deze functie heeft gekregen, een functie die heel goed bij haar past. Ze heeft ons team gelukkig niet verlaten en is steunfractielid op ruimtelijke ordening. Jan Willem is nu fractievoorzitter en Petra van Amersfoort is terug gekeerd als raadslid. Steve Reid is ons nieuwe steunfractielid en werkt zich in op sociaal domein en veiligheid.

Over 2019 kunnen we tevreden zijn. We zijn blij dat de huiskamer van de Nudehof is teruggekeerd na de renovatie en dat de mensen vanuit het RIBW weer hun eigen huiskamer hebben in de Nudehof. Tevreden zijn we ook dat de woningmarktstrategie er door is; mooi beleid waarmee gemeente de woningmarkt kan sturen. Onze wethouder Anne Janssen heeft zich hier hard voor ingezet en het resultaat is naar onze zin. Ze heeft zich sterk gemaakt dat er bij grote nieuwbouwprojecten minimaal 30 % aan sociale huurwoningen gebouwd moeten worden en gaat zich inzetten op ouderenhuisvesting vlakbij het centrum.

Ook is fijn dat Het Groene Hofje na jaren zoeken eindelijk een plek krijgt in het volgende deel van Kortenoord. Dit is een kleinschalig woonproject voor jongeren, waar jongeren kunnen wonen, samen kunnen eten maar ook veel vrijheid hebben en tegelijkertijd 24 uur zorg krijgen indien nodig.
Wij vinden veiligheid belangrijk en daarom hebben we gepleit voor meer handhaving oa in de Hoogstraat. Fietsen tijdens openingstijd tussen winkelend publiek maakt het er niet veilig op; er staan borden maar helaas merken we ook zelf dat velen zich daar niet aan houden. Daardoor voelen wandelaaars zich in de Hoogstraat onveilig en sommigen vermijden hem zelfs. De BOA’s controleren regelmatig, waar we erg blij mee zijn. Ook zijn we blij dat er extra mankracht bij is gekomen voor veiligheid zodat oa ondermijning aangepakt kan gaan worden.

Super trots zijn we dat Speeltuin Tuindorp de renovatie van het zwembad in december kon beginnen. Het zwembad is onveilig verklaard terwijl zomers wel 1000 kinderen en volwassenen gebruik van dit zwembad maken, ook mensen met rolstoelen. Het zwembad zal komende zomer na de renovatie gelukkig weer gebruikt kunnen worden.

We zijn trots dat met de PvdA in het college, er een andere wijze van besturen is ontstaan. Een goed voorbeeld van de wijze hoe burgers serieus betrokken worden bij de plannen van de gemeente was het proces van de plannen in de omgeving van het Olympiaplein en de Olympiahal. Onder leiding van onze wethouder Anne Janssen is daar een mooi resultaat tot stand gekomen met een breed draagvlak bij zowel de gemeenteraad als inwoners. De woningbouwprocessen van De Dreijen en Duivendaal pakt Anne inmiddels succesvol op vergelijkbare wijze aan, en ook bij Born-Oost gaat Maud Hulshoff, de nieuwe wethouder van D66, de ‘Methode Anne’ volgen.

We zien dat er nog tal van grote vraagstukken op ons bordje liggen waarop wij onze stempel kunnen drukken. Zoals de voortdurende tekorten op het Sociaal Domein, de visie op het Buitengebied en de ambitie om energieneutraal te zijn in 2030. Ook de discussie rond de rondweg zal komend jaar naar alle waarschijnlijkheid een vervolg krijgen. Ook de discussie over de PAS-wetgeving zal ons bezig houden. Kortom: weer genoeg te doen.

Wij wensen u een goed uiteinde en een gelukkig , gezond en sociaal 2020 !