Door op 30 januari 2017

Aftrap Wageningse campagne

Gisteren sprak ik de volgende woorden op onze nieuwjaarsreceptie tevens campagne aftrap uit.

Waarde leden,

4 jaar geleden begon de PvdA campagne bij het RTL debat waarbij Diederik zijn eerlijke verhaal vertelde. Hij vertelde waar de PvdA voor stond, maar deed geen beloftes van € 1000, 65 is 65 of andere sprookjes.

Na 4 jaar regeren in een stabiele coalitie (hoewel er wel is een bonnetje was misplaatst) heeft de PvdA veel bereikt. Onze betrouwbare bewindspersonen hebben niet voor schandalen gezorgd, maar hebben veel voor elkaar gekregen van wat onze idealen zijn.

Nog niet alles, maar in de Nederlandse democratie is er ook geen ruimte voor een alles of niets politiek. Samen met de meeste andere partijen kwamen wij vooruit. Daardoor hebben wij, binnen de macht die we hadden, veel waargemaakt.

Er is ontzettend veel bereikt voor een mooier Nederland. Soms pas een eerste stap zoals bij de aanpak van flexibilisering, maar net zo vaak ook een duidelijk resultaat.

• MBO studenten krijgen nu een OV kaart en kunnen nu kiezen voor de beste MBO opleiding in plaats van die om de hoek.
  • Een eerlijker loon voor iedereen boven de 18 in plaats van het “jeugdloon”.
  • De nullijn voor politie, ambtenaren en leraren van de afgelopen jaren is omgezet in een structurele stijging van 5%.
  • 5 miljard lasten verlichting.
  • Aanpak van onredelijke topinkomens, of belachelijke bonussen.
  • Maar ook het behoud van toeslagen, het afzwakken van het inhumane asielbeleid, of het blijven steunen van culturele instellingen want daar denkt ook niet elke regeringspartij het zelfde over.

Ik kan gaan opnoemen wat er nog meer is bereikt, maar daar is de site resultaten.pvda.nl/ voor opgericht. Iedereen die graag wil weten wat er is bereikt onder 4 jaar PvdA kan daar teruglezen of wij het nou goed gedaan hebben.

Een kritisch partijlid zal daar gelijk tegenover zetten wat wij niet bereikt hebben. En die kritiek is terecht. Wij hebben nog niet alles kunnen bereiken wat de PvdA zou willen en daar gaan deze verkiezingen ook over. Over welke kant wij op willen met Nederland. Nu, duidelijker dan ooit, wordt er verwacht dat wij keuzes maken. Dat wij aangeven wat wij “Normaal. Doen.” vinden. Dat wij aangeven wat onze linkse keuzes zijn.

• Keuzes voor het klimaat met het klimaat pact.
  • Voor betere zorg en eerlijk werk in de samenwerking met de SP en Groenlinks.
  • Voor veiligheid, door er voor elkaar te staan, in plaats van voor ons eigen.
  • Voor de arbeiders want zoals Lodewijk het al zei: wie tornt aan de rechten van de arbeider, begrijpt niets van populisme”.

Het mooiste Nederland is een Nederland waarin we allemaal meedoen, waarin we allemaal een eerlijke baan hebben en een betaalbaar, goed dak boven ons hoofd. Waarin we allemaal de beste opleiding kunnen volgen. Een Nederland waarin “wij” niet tegenover “hun” staan maar waarin wij allemaal “ons” kunnen zijn.

Nederland is van ons. Van ons allemaal! Dat is de boodschap die Lodewijk Asscher vertelde op het congres, dat is ook de boodschap van de PvdA Wageningen. Wij gaan met die boodschap, de boodschap van een inclusieve samenleving waarin we allemaal meedoen en samenwerken voor onze idealen, een samenleving waarin we allemaal de kans krijgen om te worden wie we willen zijn de straat op.

Wij hebben u daar wel bij nodig. Ik neem u daarom kort mee door onze campagne de komende weken en als u kan helpen dan kunt u zich na afloop aanmelden bij mij, Peter de Boer of onze nieuwe secretaris Jacob.

• Op zaterdag 4 en zaterdag 11 februari gaan wij met de mobiele campagne door de stad. Dit in het kader van de Helden actie.
  • Op vrijdag 10 februari komt John Kerstens naar Wageningen om in gesprek te gaan en om ons voor te bereiden op de campagne, de gesprekken op de straat, de markt en om een hapje te eten. Wel graag opgeven voor het eten. Locatie en tijdstip worden dan nog bekend gemaakt.
  • Wij staan op de markt (en omstreken) op 18 februari, 4 en 11 maart.
  • Op 4 maart is ook de traditionele Rode Busslinger waarmee wij samen met Ede, Rhenen en Veenendaal de stadskernem bezoeken
  • Op 9 maart komt Jeroen Dijsselbloem naar ROC Ijsselstein en naar de universiteit om gastcolleges te geven.
  • De laatste week zijn er diverse activiteiten

(Weest u niet bang, als u zich niet opgeeft dan zullen wij u heus wel bellen).

Verder neem ik u twee campagnes mee door waar ik graag uw aandacht voor wil vragen.

Allereerst de #ploumen4women campagne. Toen Donald Trump afgelopen maandag de geldkraan dichtzette voor gezinsplanning en veilige abortus in derdewereldlanden deed minister Ploumen precies wat je van onze minister mag verwachten. Zij zette hem juist open. Zij tartte daarmee de machtigste man ter wereld openlijk. Zij maakte duidelijk dat wij Nederlanders juist niet voor onszelf kiezen. Wij kunnen haar daarbij helpen. Via de site www.ploumen4women.com  (een initiatief van de JS) kunnen wij doneren aan dit nieuwe fonds en zo laten zien dat wij wel staan voor een rechtvaardige, eerlijke wereld.

Daarnaast de lokale helden actie.

We willen graag die mensen onder de aandacht brengen die hun steentje bijdragen aan de maatschappij. Die mensen die zich inzetten voor hun medemens far above and beyond the call of duty. Daarbij kunnen we denken aan de voetbaltrainer van de F-jes die al jarenlang ook de auto’s rijd en de feestjes verzorgt, de mensen van de speelgoedbank, bestuurders van MooiWageningen, de fietsersbond of de buurtcomités. Het gaat er niet om wie je bent, of je PvdA’er bent of juist absoluut niet. Het gaat erom dat wij het waarderen als je meer doet voor elkaar. Heb jij een held, wil jij iemand nomineren. Geef die dan nu ook al op. Dan gaan wij langs met een verassing en voor een klein beetje extra waardering.

Voor nu gaan wij een spannend 2017 tegemoet waarin wij u al het goeds toewensen.