21 februari 2017

28 februari: Amma Assante bij nationaal verkiezingsdebat Wageningen

Op 28 februari organiseren studievereniging Ipso Facto en studentenraadfractie CSF van 19.15-21.00 uur in Orion (preciese locatie wordt nog bekendgemaakt) een debat voor de aanstaande nationale verkiezingen op 15 maart. Namens de PvdA zal Amma Assante aanwezig zijn.

Asante was van 1998 tot 2006 gemeenteraadslid in Amsterdam. Ze is sinds september 2016 lid van de Tweede Kamer als opvolgster van Tanja Jadnanansing. Als woordvoerder Hoger Onderwijs zet zich thans in voor een onderwijssysteem dat vertrekt vanuit talenten en niet vanuit het opleidingsniveau of achtergrond van ouders.

Haar vader kwam begin jaren zeventig naar Nederland. In 1975 viel hij onder het generaal pardon en mocht hij hier legaal verblijven en werken. Een belangrijk politiek moment waardoor haar hele leven in één klap veranderde.  In 1978 kwam zij in het kader van de gezinshereniging naar Nederland en groeide op in de Amsterdamse Bijlmermeer met twee werkende ouders. Pa als fabrieksarbeider ma als kamermeisje in een hotel. Het gezinsmotto: “niet zeuren, neem je verantwoordelijkheid, zet je in, doe je best en wees de regisseur over je eigen leven”. Zij prijst zich gelukkig met de kansen die zij hier kreeg. Kansen die zij anders nooit gekregen zou hebben als ze in Ghana was gebleven.  Zij was ook de eerste in haar gezin die ging studeren ondanks een eerder gegeven MAVO advies. Uiteindelijk studeerde zij af aan de UVA in de richting politieke wetenschappen.

De avond is bedoeld voor studenten in Wageningen en omstreken.